01 november 2023

Veckan mellan Halloween och Allhelgona - läskigt tema 10

 



En gång när vi var på vårt sommarland i norra Jämtland var vi ute och åkte på små grusvägar i skogslandskapet mellan ett par ynka små byar. Vi kör inte speciellt fort, eftersom vägen är smal och krokig. Jag sitter på passagerarsidan och tittar ut åt alla håll - på skogen, på blommorna i dikeskanten, efter eventuella djur eller annat som kan vara kul att se och uppleva. 

Barnen sitter tysta i baksätet med varsin godisklubba och de gillar att åka i skogen på grusvägar. Fråga mig inte varför, men så är det! I alla fall, bilen går inte fort, vi tittar oss omkring... 

Och så ser jag en gubbe i diket!

En gammal gubbe med gamla kläder. 

Gubben var nog åttio eller närmare nittio år. Han var mager, blek och rynkig, och krokig i ryggen. På sig hade han en ljus skjorta med bara kragstånd - alltså utan krage - och en svart väst och svarta byxor. På huvudet hade han en svart keps av den sort som gamla män förr hade.

Gubben ser ut att vilja kliva upp från diket, som inte var speciellt djupt - mer som en fåra mellan vägen och skogen - och upp på vägen. Jag tittar för en sekund mot min egen gubbe som kör för att se om han sett gubben i diket han med och säger samtidigt "akta gubben i diket".

När jag sekunden senare tittar tillbaka där gubben i diket var så fanns ingen gubbe. Bara ett grunt dike. 

Och det fanns ingen gubbe någon annanstans heller... för vi stannade och kollade!

Detta har jag fortfarande inte glömt. Det var så verkligt. Och är än idag. Jag kan gå ed på att det stod en gammal gubbe i diket.


Originaltexten är från 2004-11-03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej och välkommen till The Happy Wolf!

 Jamen just det... välkommen hit!