20 augusti 2023

Pseudotvilling


Läste om fenomenet Pseudotvilling. 

Det är när två syskon är födda med max 18 månaders mellanrum. 

En del säger att man blir väldigt sammansvetsad. Andra säger att det är inte så. 

Jag är pseudotvilling med min ena syster. Det är inget jag har haft någon större vinning av. Vi har varit som om vi kom från varsin planet. Så totalt olika i allt. Jag brås på ena sidan av släkten och hon på den andra sidan. På det har vi helt olika åsikter om livet och dess innehåll. Lever helt olika liv, och har gjort det från början. Kommer med all säkerhet att göra det livet ut. För än har hon inte ändrat sig och jag tänker inte ändra mig. Så där står vi. 

Detta med att ha syskon väldigt tätt är inget jag tyckt varit bra. Det har bara inneburit att bli stor väldigt snabbt och ta ansvar för de yngre. Och så har det fortgått till jag sagt ifrån. Det var som att jag var tvungen att bli en sorts mamma för mina yngre syskon. Allt för att avlasta mamma. Hade nog varit bra om hon fått lite hjälp och avlastning av en vuxen istället. Inte av ett barn. 

Sedan kan man tänka att föräldrarna borde kanske ha tänkt till lite innan det blev fler barn... i snabb takt. Fast hur de tänkte vet jag inte. Men när det upprepas så tycker jag att man borde tänkt till... för det är lika med ytterligare två syskon till mig, som också är pseudotvillingar. 

Vi är fem stycken på sju år. Raskt marscherat minsann.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej och välkommen till The Happy Wolf!

 Jamen just det... välkommen hit!