13 januari 2023

Fredag den 13:e - Turdag

 


Fredag den 13:e. 

Hu, säger många och gör korstecken eller annat skyddstecken. Det är inte nödvändigt. 

Dessa fredagar har bara varit bra dagar. Jag vet inget annat. Eller helt vanliga dagar. Inget speciellt dåligt har hänt dessa dagar. Och ändå har jag levt i en hel del år. Så jag vet. 

Fast det kanske är ens egen inställning till detta. Jag fick aldrig lära mig att detta var några dåliga dagar. Tvärtom. Min mor sa ofta att detta var bra dagar, hon med. Vad farsan sa vet jag inte. Han nedlät sig inte till att tala om sådant. Av olika anledningar. Fast jag vet ingen anledning. Han var som en mussla. 

Idag är fredag den 13:e januari. En av många "fredagar den trettonde". Var inte rädd. Det händer inget farligt idag. Tretton är bara ett nummer. Det blir vad man gör det till. 

13 är egentligen ett heligt nummer. Ett nummer som hedrar vårt gudomliga feminina. Känns då ungefär som att någon ville att det feminina inte skulle uppfattas så bra. Det feminina som tar hand om. 

I den kosmiska kalendern är det 13 månader. 13 måncykler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej och välkommen till The Happy Wolf!

 Jamen just det... välkommen hit!